Det beste jeg leste i 2016

av Gina Tandberg

Et nytt leseår er i gang og jeg har mange bøker jeg gleder meg til å åpne. I 2016 leste jeg i alt 64 titler, nesten dobbelt så mange som året før. En del diktsamlinger og kortere verker selvfølgelig, men også over tre tusen sider Knausgård. Det gikk mye i nyere norsk skjønnlitteratur, jeg raidet universitetsbiblioteket (Humboldt har etter sigende den største samlingen av skandinavisk litteratur utenfor Skandinavia) og Frogn bibliotek hjemme på ferie. Jeg leste også en del engelske og tyske moderne klassikere. 2016 ble dessuten året jeg begynte å lese romaner på svensk, vad kul! Her er en oppsummering av bøkene som gjorde størst inntrykk på meg i 2016:

Processed with VSCO with a5 preset

Das weisse mit dem roten Punkt (Unica Zürn)

I januar ble jeg forelsket i Unica Zürns skriverier. Jeg ble minnet på henne på et seminar, og bestilte Das weisse mit dem roten Punkt samme kveld. Berlinfødte Zürn sto i forbindelse med de franskspråklige surrealistene. Boken er en samling av dikt og andre kortere tekster og Zürns tegninger, som kretser rundt temaer som galskap, kjærlighet og den sanselige opplevelsen av å være i verden. Jeg elsker leken hennes med språket, særlig tydelig i anagrammene, som Zürn er spesielt kjent for. Disse grenser på grunn av formen mot det absurde, men har en sårhet som treffer meg så hardt. Jeg har skrevet mer om Zürn her.

Autobiography of red (Anne Carson)

Jeg fikk denne anbefalt av en amerikansk venn da jeg etterlyste poesitips. Den er en slags moderne utviklings- og kjærlighetsroman spunnet løst rundt myten om Geryon og Herakles. Boken er merket ”A novel in verse”, men er strengt tatt verken en roman eller skrevet på fast meter. Selv om ordene er lett tilgjengelig, består teksten av et ugjennomskuelig lag av referanser. Geryon er en ung og forvirret homofil mann, men også et rødt vingemonster og hans selvbiografi er en utrolig vakker og rørende framstilling av hva det vil si å være et selv. Boken pendler mellom det prosaiske og det poetiske, mellom det hverdagslige og det dyptfølte, det bokstavelige og det metaforiske, og denne differensen skaper en egen magi. “Although a monster Geryon could be charming in company”, tenk at jeg skulle kunne identifisere meg med et rødt monster med vinger. En lengre anbefaling av boken finner du her.

Autosave-File vom d-lab2/3 der AgfaPhoto GmbH

Svart belte (Marianne Clementine Håheim)

Svart belte er en knallsterk framstilling av en psykisk lidelse som rammer flere og flere. Bokens styrke ligger i kompromissløsheten og i omvandlingen av selvbiografisk stoff til litteratur. Boken sirkler seg gjennom poetisk språk inn i mørket av menneskesjelen, det er så grufullt og samtidig vakkert. Håheim utforsker grensen mellom kontroll og tapet av den, mellom sterk og svak, mellom å ødelegge og å bygge opp, mellom frisk og syk, mellom menneske og dyr. Hun tør også å ta opp de groteske og (tragi)komiske sidene når hun framstiller den spiseforstyrrede ikke som en litt trist pinne, men som en illsint og elektrisk liten skikkelse med lilla kameleonhender, ”spyposa i klesskåpet og lommene fulle av kjeks”. Svart Belte er ikke først og fremst er en leseverdig bok om spiseforstyrrelser, men et knallsterkt stykke litteratur om det å være menneske. Les anmeldelsen min her.

Fabian (Erich Kästner)

Kästners roman fra 1932 er en moderne klassiker i tysk litteratur. Den er lagt til tiden rett før oppløsningen av Weimarrepublikken og beskriver denne periodens dekadens og endetidsmentalitet. Romanen er overtegnet og ustyrtelig morsom, men har også en underliggende alvor som gir frysninger på ryggen. Det finnes nok av gjenkjennelsespotensiale til vår egen tid. En ypperlig kombinasjon av intelligent underholdning og et innblikk i tysk historie som gir mersmak.

Stoner (John Williams)

Jeg fikk denne i gave av en som mente jeg absolutt måtte lese den, og det fikk han jo rett i. Boken ble opprinnelig utgitt i 1964, men fikk aldri stor oppmerksomhet, før den ble gjenoppdaget for noen år siden og utgitt på nytt. Stoner handler om William Stoner som kommer fra trange kår på begynnelsen av 1800-tallet, og som ikke vet så mye om livet, men som oppdager litteraturen og skaper seg sin egen boble på universitetet. Romanen er en stillferdig fortelling om et menneskeliv med opp- og nedturer. Det er noe filmisk over den, som gjør at jeg sitter igjen med sterke bilder i hodet. En bok for alle akademikerhjerter eller de som skulle ønske de var det.

img_4991

Egenmäktigt förfarande og Utan personligt ansvar (Lena Andersson)

Jeg falt for Lena Andersson fra første setning. Titlene er ikke spesielt innbydende, men bøkene er utrolig lettleste og drivende. De handler om hvordan en intelligent og rasjonell kvinne kan la all fornuft fare og henge seg fullstendig opp i en person, på bekostning av sin egen integritet. Bøkenes styrke er refleksjonen over det å elske og og håpe og ville så sterkt, og å ikke slutte med det. Det skinner gjennom i teksten at Lena Andersson er filosof og essayist. Dette er ingen klissete kjærlighetshistorie et men brutalt ærlig og skarpt portrett av kampen om et håpløst kjærlighetsforhold. Det var så gjenkjennelig og vondt og helt riktig å lese dette i sommer.

Min kamp 2 og Om våren (Karl-Ove Knausgård)

I år har jeg dessuten pløyet meg gjennom det meste av Knausgårds verker, mye fordi jeg skriver masteroppgave om Min Kamp-prosjektet. ”Kan du anbefale Knausgård?” spør folk når jeg forteller det. Ja, det kan jeg. Min favoritt i Min Kamp-serien er bind 2, som handler om hverdagen som forfatter i Stockholm der han bor med kona og tre barn. Knausgård er for meg best i de hverdagslige observasjonene. Knaus er likevel Knaus og noen passasjer er selvfølgelig langdrøye og pretensiøse, men Min Kamp 2 er faktisk en av de får pageturnerne jeg har lest i år. Anbefaler dessuten å lese bøkene som de er skrevet – fort og intenst. Enda bedre liker jeg imidlertid Om våren, som er like vakker, mye kortere og mer tilgivende.

Alle forteller meg hvor bra jeg er i tilfelle jeg blir det (Audun Mortensen)

Dette er en bok jeg har hørt mye om men aldri lest. Jeg fant den imidlertid på Universitetsbiblioteket. Jeg glemte å låne den med meg, men alarmen gikk ikke, så den ble plutselig min. Diktsamlingen (om den kan kalles det) er utrolig quirky, lekende, uforutsigbar, ironisk, utradisjonell, morsom. Denne åpnet øynene min for litteratur på en ny måte som kjennes så befriende.

img_7666

Du dør ikke (Linn Strømsborg)

Du dør ikke handler, som hennes forrige roman Furuset, om Eva som ikke helt vet hva hun vi bruke live sitt på. Rotløsheten hennes forsterkes av nyheten om at Kent legger opp. Hun løper hver dag, løper fra angsten, men kommer ingen vei. Du dør ikke handler også om kjærligheten til et band, et band som er deg, som er så infiltrert i livet ditt at du ikke lenger kan skille rytmene fra hjerteslagene. Jeg elsker Linns beskrivelser av steder, følelser, hverdag. Hun har en ekstrem varhet for hvordan indre stemninger kan påvirke det man ser rundt seg, og hvordan alt rundt kan påvirke de indre stemningene. Om hvor innmari vanskelig det kan være å gå ut av døra og være et menneske. Jeg får lyst til å flytte til Oslo umiddelbart og løpe til alle stedene der man kan se utover byen i soloppgang med blodsmak i munnen og Kent på øret.

Enskilda samtal (Ingmar Bergman)

Jeg visste ikke at Bergman hadde skrevet romaner, men fikk lyst til å lese denne etter at Knausgård skriver om den i Om våren. Den er en Anna Karenina-aktig historie og handler også om en Anna (karakteren er basert på Bergmans egen mor), som har et forhold til en yngre mann. Ikke samme dramatikk som hos Tolstoj. Samtalene står i sentrum, Annas samtaler med presten og vennen, med mannen, med moren og med elskeren som gir et skarpt portrett av den elskendes stahet, blindhet, styrke, desperasjon. Om hvordan en flamme kan blusse opp og så dø under akkurat de samme forholdene, altså at det som fikk den til å blusse er akkurat det som sliter den ut i lengden. Om kjærligheten og håpet som alltid dør til slutt når alt blir motstand. Jeg satte oppe til langt på natt og leste denne og gråt store flekker mot slutten av boken. Jeg merker at 2017 blir et Bergman-år.

DSC_0183

 

 

Reklamer